Announcement

Collapse
No announcement yet.

Norske dialekter

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Norske dialekter

Før vi starter, så må jeg si at jeg er ingen ekspert på norske dialekter. Jeg er engelsk og lærte meg norsk fra en bok, med hjelp av noen venner - men jeg har alltid vært intressert av dialekter på norsk, fordi det finnes så sykt mange, og de er så forskjellige. Så vil jeg stille noen spørsmål - og du behøver jo ikke være norsk til å svare.
    Hvilken er den fineste norske dialekten? Og hvilken er den fuleste? Finnes det noen fras eller ord på din dialekt som kan være vanskelig for andra å forstå?

Jeg er også ikke norsk (nederlandsk), så er jeg helt ikke en ekspert men jeg har sett på mange norske serier og filmer og hørt på noe podcaster. Nå, for å svare på dine spørsmal:

Hvilken er den fineste norske dialekten?
    Den må være nordnorsk (Troms/Tromsø). Kanskje er jeg litt forspent fordi jeg kjenner noe mennesker der, men det er også at den dialekten er litt mer "barsk" eller "streng" (eller noe...) og jeg synes nederlandsk er det også. Minner min om mitt eget språk .

Og hvilken er den fuleste?
    Vet ikke helt sikker, men jeg tror det er de fra Vestlandet (Stavanger/Bergen?) de som snakker med en såkalte "skarre-r". Liker ikke det... Og de er bare umulig å forstå når man lære bokmål/Oslo-ish dialekt.

Finnes det noen fras eller ord på din dialekt som kan være vanskelig for andra å forstå?
    Er ikke norsk.

Comment

Hvilken er den fineste norske dialekten?
      Vet ikke, har forsåvidt ikke noen favoritter.

Og hvilken er den fuleste?
      Det kommer vel mer an på hvordan den blir brukt for min del. Har ikke noe imot Bergensdialekten i Istid for eksempel, den passer perfekt til Sid

Finnes det noen fras eller ord på din dialekt som kan være vanskelig for andra å forstå?
      Ka så li? Sykkjå akjå nikkjå? Stjisjle? Hånstær/håntre? Spikkjitet? Her er det mye å velge i.

Comment

Working...
      X